Nowy obiektyw LEICA DICOMAR 4K z najbardziej szerokokątną ogniskową na rynku i dwudziestokrotnym zoomem optycznym (zakres zoom 24 mm- 480mm)
Kamera HC-X1 dysponuje zatem najszerszym zakresem zoomu na rynku², umożliwiając operatorowi uzyskanie profesjonalnego materiału przy ograniczonych do minimum zniekształceniach, bez konieczności stosowania szerokokątnego konwertera.
Obiektyw LEICA DICOMAR 4K oferuje również czteronapędowy system obiektywowy, który jednocześnie i niezależnie steruje czterema grupami obiektywu.
Rozmiar obiektywu i zakres napędu dla każdej z czterech grup można ograniczyć w celu optymalizacji jakości obrazu i wartości zoomu, co pomaga także zachować kompaktowe wymiary kamery zwiększające jej funkcjonalność jako urządzenia doręcznego.
Wysoka jakość obrazu i wysokoczuła jednocalowa matryca 4K
Obiektyw współpracuje z dużą jednocalową matrycą MOS (9,46 megapiksela przy 4K 24p / 8,79 megapiksela przy UHD, FHD).
To pierwsze takie rozwiązanie na świecie w kamerze cyfrowej ze zintegrowanym obiektywem³, które zapewnia doskonałą jakość obrazu i czułość w każdych okolicznościach.
HC-X1 może nagrywać w jakości 4K 24p (4096 x 2160), UHD 60p/50p (3840 x 2160) lub FHD 60p/50p (1920 x 1080).
Profesjonalnym operatorom pracującym w różnych krajach przyda się opcja dowolnego ustawiania częstotliwości pracy kamery na 59,94 Hz, 50,00 Hz lub 24,00 Hz oraz możliwość zapisu treści w plikach formatu MOV (QuickTime), MP4 lub AVCHD.
Różnorodność trybów nagrywania z wybraną jakością obrazu, częstotliwością klatek i przepływnością, umożliwiają rejestrację obrazu na różne potrzeby — od produkcji kinowej po dystrybucję online.
Funkcje i konstrukcja wspomagające pracę profesjonalnego operatora
HC-X1 została zaprojektowana z myślą o potrzebach profesjonalnego operatora i oferuje szereg funkcji i rozwiązań konstrukcyjnych maksymalnie ułatwiających wideofilmowanie.
W obudowie obiektywu zastosowano trzy pierścienie do manualnej regulacji zoomu, ostrości i przysłony.
Do obsługi kamery służy 13 przycisków, w tym 9 na obudowie i 4 na panelu LCD. Użytkownik może zaprogramować przyciski, przypisując do każdego z nich funkcje, do których chce mieć szybki dostęp. Dzięki temu korzystanie z kamery jest jeszcze łatwiejsze.
3,5-calowy monitor wbudowany w sekcję uchwytu można wysunąć i obrócić w pionie o 270 stopni, co przydaje się w przypadku zdjęć wykonywanych pod niskim i wysokim kątem lub ujęć autoportretowych. Elektroniczny wizjer to wyświetlacz OLED o wysokiej rozdzielczości (ok. 1 769 000 punktów), zapewniający znakomite odwzorowanie kolorów.
Ponadto HC-X1 jest wyposażona w liczne funkcje wspomagające szybkie i precyzyjne ręczne ustawianie ostrości, takie jak MF Assist, One-Push AF, Expand/Peak, Focus Transition i Area Function.
Filtr ND w kamerze cyfrowej można wyłączyć lub ustawić na 1/4, 1/16 lub 1/64. Zastosowano także przyciski wyboru zysku i automatycznego balansu bieli.
Zaawansowana optyczna stabilizacja obrazu (O.I.S.)
W porównaniu z modelem Panasonic AG-AC160 znacznie rozszerzono strefę korekty optycznej stabilizacji obrazu (do około 900%)⁴, co w znacznym stopniu ułatwia stabilizację zdjęć wykonywanych pod niskim i wysokim kątem. W trybie FHD hybrydowy, elektroniczno-optyczny system stabilizacji obrazu wykrywa i koryguje ruch w 5 osiach, w tym obrót wokół osi wzdłużnej.
Bardzo szybki i precyzyjny inteligentny autofokus
Dzięki szybkiemu napędowi mikroregulacji modułu ostrości HC-X1 pozwala uzyskać stabilny i szybki autofokus ze skutecznym śledzeniem w celu zapewnienia precyzyjnego ustawienia ostrości — nawet przy filmowaniu z rozdzielczością 4K lub przy małej głębi. Użytkownik może dostosować ustawienia autofokusa i regulować szybkość, czułość śledzenia oraz szerokość obszaru, dostosowując te parametry do tematu i okoliczności ujęcia.
Nagrywanie w mocno zwolnionym tempie i zmienny klatkaż (od 2 do 60 kl./s)
Kamera może rejestrować obraz HD z dużą szybkością 120 kl./s (59,94 Hz) lub 100 kl./s (50 Hz), by uzyskać efekt zwolnionego tempa. Nowością jest również funkcja nagrywania ze zmienną częstotliwością klatek, regulowaną w 10 krokach w przedziale od 2 do 60 kl./s. Profesjonalny operator może w ten sposób uzyskać kreatywny i ekspresyjny materiał, zmniejszając lub zwiększając tempo.
Profesjonalne interfejsy zapewniające płynne funkcjonowanie systemu
HC-X1 gwarantuje nie tylko doskonałą jakość nagrywanego obrazu, ale także znakomite parametry rejestracji dźwięku, spełniające najwyższe wymagania produkcyjne. Kamera jest wyposażona w dwukanałowe wejście XLR do zapisu dźwięku z mikrofonów zewnętrznych lub nagrywania liniowego, z zasilaniem fantomowym +48 V. Kamera nagrywa dźwięk wysokiej jakości w dwóch kanałach, wykorzystując 16-bitowy system liniowy PCM (MOV/MP4) lub Dolby Digital (AVCHD). Opcjonalny moduł bezprzewodowy (AJ-WM50/AJ-WM30)⁵ umożliwia zdalne sterowanie kamerą cyfrową z iPada przez aplikację AG ROP⁶, regulację ustawień kamery oraz sterowanie obiektywem i innymi funkcjami.
Dzięki takim rozwiązaniom jak bezprzewodowy zdalny terminal, wskaźnik poziomu z wyświetlaniem na ekranie, wyjście tonu testowego 1 kHz i wyjście słuchawkowe (mini jack stereo 3,5 mm) HC-X1 może być wykorzystywana w komercyjnej produkcji wideo.
Mnóstwo innych, ciekawych funkcji:
• Dwa gniazda kart pamięci SD do jednoczesnej lub wydłużonej rejestracji obrazu⁷
• Funkcje regulacji obrazu klasy emisyjnej, takie jak 16-osiowa niezależna korekta koloru, 8 trybów funkcji gamma i korekta fazy chrominancji.
• Wyświetlacz LCD i elektroniczny wizjer ułatwiające filmowanie, na przykład z wbudowanymi regulowanymi wzorami zebry, wskaźnikiem poziomu lub wyświetlaniem obrazu oscyloskopowego i wektorskopowego.
¹ Faktyczna rozdzielczość nagrywania to UHD (3840 x 2160) 59,94p/50p
² Odpowiednik obiektywu 35 mm poniżej 4K 24p (format 17:9). 25,4 mm dla UHD/FHD (format 16:9). 24 mm odpowiada najszerszemu kątowi wśród dostępnych na rynku kamer cyfrowych ze zintegrowanymi obiektywami. (Stan na 31 sierpnia 2016 r., wg badań przeprowadzonych przez firmę Panasonic.)
³ Po raz pierwszy w kamerze cyfrowej ze zintegrowanym obiektywem i jednocalową lub większą matrycą. (Stan na 31 sierpnia 2016 r., wg badań przeprowadzonych przez firmę Panasonic).
⁴ Z wyjątkiem trybu 4K 24p
⁵ Opcja niedostępna w niektórych regionach
⁶ Dostępna bezpłatnie w App Store
⁷ Maksymalny rozmiar pliku, jaki można zapisać na wielu kartach SD, to 96 GB. Nagrywanie nie zostanie przerwane nawet po przekroczeniu 96 GB.
Wybór czujnika | |
Czujnik obrazu | Czujnik MOS 1-calowy (calowy) |
Efektywne piksele | UHD / FHD 59,94p / 29,97p / 23,98p: 8,79 megapikseli / 4K 24,00p: 9,46 megapikseli |
Wybór obiektywu | |
Wartość F. | F2,8 - F4,5 |
Zoom optyczny | 20x |
Długość ogniskowa | 8,8 - 176 mm |
Odpowiednik kamery filmowej 35 mm (film / zdjęcie) | 25,4 - 508,0 mm [UHD / FHD 59,94p / 29,97p / 23,98p], 24,0 - 480,0 mm |
[4K24.00p] | |
Średnica filtra | 67 mm |
Marka obiektywu | Obiektyw Leica Dicomar |
Wybór kamery | |
Minimalne oświetlenie | 0,2 lx (F2,8, zysk 18dB, ręczna wolna migawka 1/2, tryb [DUŻA CZUŁOŚĆ]) |
Skupiać | Auto / Manual |
Powiększenie | |
Inteligentny zoom WYŁ | 20x |
Inteligentny zoom włączony | 30x |
Zoom cyfrowy | 2x / 5x / 10x |
Balans bieli | Auto / ATW LOCK / 3200K / 5600K / VAR (2000K-15000K) / Ach Fixed / Bch Fixed |
Irys | Auto / Manual |
Filtr ND | 1/4, 1/16, 1/64, WYŁ |
Filtr IR | Zawiera funkcję sterowania ON / OFF |
Czas otwarcia migawki | |
Tryb 59,94 Hz | 60i / 60p: 1/60, 1/100, 1/120, 1/180, 1/250, 1/350, 1/500, 1/750 |
1/1000, 1/1500, 1/2000, 1/3000 1/4000, 1/8000 sec / 30p: 1/30 | |
1/50, 1/60, 1/100, 1/120, 1/180, 1/250, 1/350, 1/500, 1/750, 1/1000 | |
Tryb 50,00 Hz | 1/1500, 1/2000, 1/3000, 1/4000, 1/8000 sec / 24p: 1/24, 1/48, 1/50, |
1/2000, 1/3000, 1/4000, 50i / 50p: 1/50, 1/60, 1/100, 1/125, 1/180 | |
1/60, 1/100, 1/120, 1/180, 1/250, 1/350, 1/500, 1/750, 1/1000, 1/1500 | |
1/250, 1/350, 1/500, 1/750, 1/1000, 1/1500, 1/2000, 1/3000, 1/4000, | |
1/8000 sek / 25p: 1/25, 1/50, 1/60, 1/100, 1/125, 1/180, 1/250, 1/350 | |
1/500, 1/750, 1/1000, 1/1500, | |
Długi czas otwarcia migawki | |
Tryb 59,94 Hz | 60i / 60p: 1/2, 1/4, 1/8, 1/15, 1/30 s / 30p: 1/2, 1/4, 1/8 |
1/15 s / 24p: 1/2, 1/3, 1/6, 1/12 sec | |
Tryb 50,00 Hz | 50i / 50p: 1/2, 1/3, 1/6, 1/12, 1/25 sec / 25p: 1/2, 1/3, 1/6, 1/12 sec |
Skanowanie synchroniczne | |
Tryb 59,94 Hz | 59,94i / 59,94p: 1/60,0 - 1 / 249,7 s / 29,97p: 1/30,0 |
1 / 249,7 s / 23,98p: 1 / 24,0 - 1 / 249,6 s / 24,00p: 1 / 24,0 - 1 / 249,9 s | |
Tryb 50,00 Hz | 50i / 50p: 1 / 50,0 - 1 / 250,0 s / 25p: 1 / 25,0― 1 / 250,0 s |
Liczba klatek na sekundę podczas nagrywania VFR | |
Tryb 59,94 Hz | 30p: 2, 15, 26, 28, 30, 32, 34, 45, 60 fps / 24p: 2, 12, 20, 22, 24, 26, 28, 36, 48, 60 fps |
Tryb 50,00 Hz | 25p: 2, 12, 21, 23, 25, 27, 30, 37 i 50 fps |
Stabilizator obrazu | 4K24.00p / UHD: Optyczny stabilizator obrazu / FHD lub niższy: |
5-osiowy hybrydowy stabilizator obrazu | |
Wrażliwość | |
HIGH SENS.mode | F11 (2000 lx, 3200 K, 89,9% odbicia, 1080 / 59,94i) |
/ F12 (2000 lx, 3200 K, 89,9% odbicia, 1080 / 50i) | |
Tryb normalny | F8 (2000 lx, 3200 K, 89,9% odbicia, 1080 / 59,94i) |
/ F9 (2000 lx, 3200 K, 89,9% odbicia, 1080 / 50i) | |
Sekcja nagrań | |
Nośnik zapisu | Karta pamięci SDHC / SDXC |
Format nagrywania | MOV, MP4, AVCHD |
Metoda kompresji wideo | MPEG-4 AVC / H.264 High Profile (MOV / MP4 / AVCHD) |
Metoda kompresji audio | MOV / MP4: LPCM (2 kanały) / AVCHD: Dolby Digital (2 kanały) |
Częstotliwość systemu | 59,94 Hz / 50,00 Hz |
Tryb nagrywania / odtwarzania | |
AVCHD | PS 1920x1080 59,94p / 50,00p: średnio 25 Mb / s |
(VBR) / PH 1920x1080 59,94i / 50,00i / 23,98p: średnio 21 Mb / s | |
(VBR) / HA 1920x1080 59,94i / 50,00i: średnio 17 Mb / s (VBR) | |
/ HE 1440x1080 59,94i / 50,00i: Średnia 5 Mb / s | |
(VBR) / PM 1280x720 59,94p / 50,00p: średnio 8 Mb / s (VBR) / SA 720x480 / 720x576 | |
59,94i / 50,00i (SIDE CROP / LETTERBOX / SQUEEZE): Średnia 9 Mb / s (VBR) | |
MP4 / MOV | 4K 4096x2160 24,00p 100M: średnio 100 Mb / s (VBR) / UHD 3840x2160 59,94p / 50,00p |
150 mln: średnio 150 Mb / s (VBR) / UHD 3840 x 2160 29,97p / 25,00p / 23,98p 100 mln: | |
Średnio 100 Mb / s (VBR) / FHD 1920x1080 | |
59,94p / 50,00p / 29,97p / 25,00p / 23,98p 200M (ALL-Intra): | |
Średnio 200 Mb / s (VBR) / FHD 1920x1080 59,94p / 50,00p | |
100 M: średnio 100 Mb / s (VBR) / FHD 1920x1080 59,94p / 50,00p / 29,97p / 25,00p | |
23,98p / 59,94i / 50,00i 50M: średnio 50 Mb / s (VBR) | |
Sekcja zdjęć | |
Format nagrywania | JPEG (DCF / Exif2.2) |
Rozmiar rejestrowanego obrazu | [17: 9] 8,8 megapiksela (4096 x 2160) / [16: 9] 8,3 megapiksela (3840 x 2160), |
2,1 megapiksela (1920 x 1080), 0,9 megapiksela (1280 x 720) | |
Sekcja ogólna | |
Zasilacz | 7,28 V (akumulator) / 12 V (zasilacz sieciowy) |
Pobór energii | 19,7 W (monitor LCD) |
Wymiary (szer. X wys. X gł.) | Około. 173 x 195 x 346 mm (6,81 x 7,68 x 13,6 cala) |
Waga (bez akumulatora i karty SD) | Około. 2000 g (4,41 funta) |
Monitor LCD | Szeroki monitor LCD 8,88 cm (3,5 cala) (1152 000 punktów) |
Wizjer | OLED 0,99 cm (0,39 cala) (1769000 punktów) |
Pierścień ręczny | Focus / Zoom / Iris |
But z akcesoriami | tak |
Standardowe akcesoria | |
Zasilacz sieciowy | tak |
Kabel prądu przemiennego | tak |
Akumulator | Tak (5900 mAh) |
Ładowarka | tak |
Pilot na podczerwień | - |
Kabel HDMI | - |
Kabel AV | - |
Kabel USB | - |
Uchwyt na mikrofon | tak |
Śruby uchwytu mikrofonu | tak |
Kołpak wejściowy | tak |
Eye Cup | tak |
Oprogramowanie do edycji | - |
Osłona obiektywu | tak |
Wideo | |
WYJŚCIE WIDEO | WYJŚCIE wideo x 1 |
HDMI | Typ A x 1 (niezgodny z VIERA Link) / Format wyjściowy: 2160 / 59,94p / 50,00p |
/29.97p/25.00p/24.00p/23.98p/, 1080 / 59,94p / 50,00p / 29,97p / 25,00p / 24,00p | |
23,98p / 59,94i / 50,00i /, 720 / 59,94p / 50,00p, 480 / 59,94p, 576 / 50,00p | |
Wejście audio | |
Wbudowany mikrofon | Mikrofon stereo |
Wejście XLR | XLR (3 piny) x 2 / Wysoka impedancja wejściowa, LINE / MIC / MIC + 48 V (przełączane SW) / LINE |
+ 4dBu / 0dBu (przełączane menu) / MIC: –40dBu / –50dBu / –60dBu (przełączane menu) | |
Wyjście audio | |
HDMI | 2 kanały (LPCM) |
Wyjście dzwięku | Audio OUT x 2 |
Słuchawki | Stereo mini jack 3,5 mm x 1 |
Głośnik | Średnica 20 mm, okrągła x 1 |
Inne wejścia / wyjścia | |
Pilot aparatu | 2,5 mm super mini jack x 1 (ZOOM S / S) / 3,5 mm mini jack x 1 (FOCUS / IRIS) |
HOST USB 3.0 | Złącze Standard-A, 9 pinów, do podłączenia zewnętrznego urządzenia multimedialnego, |
* Zasilacz magistrali / * Zewnętrzne urządzenie multimedialne o pojemności | |
32 GB lub mniej lub pojemność powyżej 2 TB nie może być użyta | |
URZĄDZENIE USB 3.0 | Złącze Micro-B, 10 pinów, funkcja pamięci masowej (tylko do odczytu) |
DC IN | DC 12V (11,4 V - 12,6 V) EIAJ Typ 4 |
Specyfikacje mogą ulec zmianie bez powiadomienia. |