Jednym z najważniejszych parametrów matryc jest ich rozmiar. Zastosowany sensor produkcji Sony pozwala uzyskać efektowne rozmycie tła na skutek małej głębi ostrości, którą łatwiej uzyskać z większymi matrycami. Jest to niezwykle istotne nie tylko z uwagi na wrażenia estetyczne. Rozmycie drugiego planu pozwala na łatwiejsze kierowanie uwagą widza. Inną ważną zaletą dużej matrycy jest lepsza światłoczułość i wynikające z niej niższe szumy podczas nagrywania w niesprzyjającym oświetleniu.
Jednakże w przypadku 4K Exmor Super 35 to tylko jedna z wielu zalet:
Opracowany przez producenta system mocowania obiektywów Sony α gwarantuje pełną kompatybilność z obiektywami produkowanymi nie tylko przez Sony, ale również przez inne firmy. Model FS-7 został wyposażony w mocowanie typu E, jednakże po zamontowaniu adaptera jest kompatybilny również z obiektywami filmowymi i do lustrzanek. Takie rozwiązanie zapewnia użytkownikom kamery dostęp do wielu obiektywów dostępnych na rynku.
W celu zapewnienia jak najlepszej ergonomii i jakości materiałów, kamera wykorzystuje wiele przydatnych funkcji obiektywów, jak np.:
Podczas nagrywania obrazu w trybie HFR (High Frame Rate - duża liczba klatek na sekundę), możliwe jest zmienienie zwykłego ujęcia w zdumiewające przedstawienie ruchu. Sony FS7 może rejestrować obraz w rozdzielczości Full HD z maksymalną liczbą 180 klatek na sekundę, po odtworzeniu ze standardową, kinową prędkością wynoszącą 24 kl./s można podziwiać aż 7.5-krotny efekt slow motion. Nie występuje przy tym problem mniejszej dokładności koloru czy cząstkowy odczyt danych z matrycy, nie wpływając tym samym na kąty widzenia. Kamera posiada również tryb Slow & Quick pozwalający ustawić liczbę klatek na sekundę z dokładnością do jednej w zakresie od 1 do 180.
Nagrywając ważny materiał należy uwzględnić oprócz jakości kamery również niezawodność kart pamięci. Model FS7 obsługuje karty XQD zgodne ze CompactFlash Association spełniają wymogi stawiane nawet przez wymagających użytkowników. Niezawodność kart wynika z wbudowanego w kamerę mechanizmu konserwacji, dzięki czemu koszt określonego czasu nagrania jest zdecydowanie niższy niż w przypadku kart CFast. Niezwykle sprawna komunikacja między kamerą i kartą pamięci pozwoliła osiągnąć prędkość zapisu i odczytu na poziomie 600 Mb/s
Aby zachować kompaktowe wymiary kamery, projektanci postanowili przenieść specjalistyczne funkcje na zewnętrzny moduł - XDCA-FS7. Jego podłączenie skutkuje dostępem do profesjonalnych możliwości:
Kamera Sony PXW-FS7 była od początku projektowana z myślą o wygodnym opieraniu na ramieniu lub klatce piersiowej przez długie godziny nagrań. W celu zwiększenia ergonomii FS7 wyposażono w teleskopowy uchwyt dający dostęp do dźwigni zoomu, przycisku rozpoczęcia i zakończenia nagrywania oraz programowanych elementów sterujących. Wraz z kamerą znajduje się wizjer z szeroką regulacją w przód i w tył.
Projektując kamerę PXW FS7 zadbano nie tylko o wysokiej klasy matrycę i nieprzeciętny komfort, ale również o jej niezawodność. Szkielet został wykonany z magnezu, charakteryzującego się doskonałą sztywnością przy zachowaniu niewielkiej wagi. Zadbano, aby elementy sterujące były uszczelnione i zabezpieczone przed wpływam pyłu i wilgoci. Szybkie kamery 4K potrzebują do uzyskania odpowiedniej jakości obrazu wydajnego systemu chłodzenia. Inżynierowie Sony zaprojektowali specjalne ciepłowody odpowiedzialne za odprowadzenie ciepła z podzespołów elektronicznych do radiatora, który jest chłodzony przez kanał powietrzny.
Sony PXW-FS7 pozwala na rejestrację 4-kanałowego dźwięku wejściowego. Podczas nagrywania na przykład wywiadu można w tym samym czasie wykorzystać zewnętrzny mikrofon do rejestracji dźwięków otoczenia, wbudowany mikrofon do nagrywania uwag operatora, a dwa mikrofony bezprzewodowe z serii UWP do oddzielnej rejestracji prowadzącego wywiad i rozmówcy.
Kamera FS7 posiada uniwersalną stopkę, która zapewnia zasilanie, sygnały sterujące i włączanie lub wyłączanie współpracujących akcesoriów. Dzięki stopce można na przykład zainstalować i obsługiwać system mikrofonu bezprzewodowego Sony UWP-D11 lub UWP-D12 bądź lampę HVL-LBPC.